Utan el och vatten

Lokalen har potential men behöver en del fix...
 
Härlig vy från morgonjogging tidigare i veckan
 

Så, lokalen är äntligen vår och nu jobbar vi för fullt med allt som ska fixas. Men det visar sig att de förra ägarna har haft problem att betala sina räkningar så både el och vatten är avstängt. Lokalen är även full av möbler som vi inte ska använda utan de ska förvaras hos fastighetsägaren under vår hyresperiod. Vi pratar med Katarina som är ansvarig för all administration kring fastigheten vi hyr i. Hon är supertrevlig och jobbar på våningen över vår lokal. Perfekt för vår del att ha en trevlig och hjälpsam person som pratar perfekt spanska och engelska så nära.

Katarina är väldigt glad att det är vi som tar över lokalen för enligt henne var de förra hyresgästerna lite fuffens.

Vi försöker så gott det går att greja i lokalen trots att den är full av möbler och att det är mörkt och att vi inte har någon el till slipmaskinen eller kan gå på toaletten (eller jo det finns kvar vatten i klosetten så två spol har vi ju, ett på herrarnas toalett och ett på damernas).

Vi fortsätter med leverantörsmöten och när en av ölleverantörerna kommer på besök får vi ta ut stolar och sätta oss utanför lokalen. Vi får helt enkelt inte plats där inne.

Med spanskan går det upp och ner. Häromdagen ringde de från elbolaget (jag hade gjort en ansökan online och de skulle följa upp), jag förstod bokstavligen ingenting. Det var fruktansvärt. Jag kastar över luren till Frida som så klart blir lite ställd. Så jag rycker tillbaka luren och har det absolut värsta telefonsamtalet i mitt liv och vet inte hur jag ska avsluta det. Alla som har haft ett telefonsamtal med en säljare vet vad jag menar. Det är liksom svårt att avsluta på svenska för de ställer följdfrågor och vill få en att hänga kvar. Här är det likadant fast på spanska. Hon tar inte mina tafatta försök till avslut utan fortsätter och fortsätter och tillslut ser jag ingen annan utväg en att bara klicka henne. Så frustrerande. Och olikt mig. Jag måste lära mig… Haha. Vi har dock tagit kontakt med en ingenjör som har koll på fastigheten vi hyr i så han ska hjälpa oss med att fixa el och vatten. To be continued.

Nu är både jag och Frida en snabbis i Sverige för att hälsa på familj och senaste tillskottet i familjen, min yngsta systerdotter (3 veckor).

Adios,
Sara

 

Kommentarer:

1 Emelie:

Heja dig Sara! Nästa gång går det bättre med spanskan :) Försäljare är hopplösa oavsett vilket språk de pratar.

Svar: Så sant :) Tack för peppen!
ejdehort

Kommentera här: